Speciální diagnostika I

Speciální diagnostika úvodní obrázek

Speciální diagnostické nástroje sériové diagnostiky

Zvláštní podskupinou sériové diagnostiky jsou speciální diagnostická zařízení, umožňující „snadnou“ editaci chráněných datových oblastí řídicích jednotek. Trendem výrobců těchto speciálních rozhraní je jejich schopnost navazování komunikace přímo přes palubní síť automobilu, respektive přes diagnostickou zásuvku a uživatelská přívětivost v rámci nestandardních diagnostických procedur.
Do této kategorie můžeme v podstatě zařadit jakýkoliv software či hardware, který svými funkcemi překračuje hranice možností běžné sériové OEM i aftermarket diagnostiky a je určen pro automotive. V následujícím diagramu je uveden velmi zjednodušený orientační přehled, rozdělený do kategorií odpovídajících oblastem využití speciálních nástrojů. Přehled nevystihuje veškerý HW a SW.
Do přehledu úmyslně nezahrnujeme vývojové OEM či aftermarket nástroje a Passthru zařízení, která nepovažujeme za nestandardní diagnostické nástroje. Taktéž běžné univerzální programátory (HW) a vývojářské nástroje či binární a hex editory (SW), které jsou pro běžného automechanika v podstatě nepoužitelné. Cílem vývojářů speciálních „toolů“ je produkce, lidově řečeno „blbu vzdorného“ software, kterým je možné provádět pokročilé programovací operace v řídicích jednotkách.

Víceúčelový speciální diagnostický HW/SW

V každé z oblastí vývoje a prodeje speciálních diagnostik existují lídři trhu, „druholigoví“ zástupci, ti ostatní a samozřejmě výrobci plagiátů, slibující hory i s horákama. Mezi světovou špičku ve vývoji speciálního SW/HW, umožňujícího „téměř nemožné“, patří společnosti Edilock Ltd. a Abrites Ltd. sídlící v Bulharsku. Obě společnosti vyvíjejí neuvěřitelné nástroje zejména pro autozámečníky, diagnostické experty i agenty 007.
Hitem a dnes již legendárním nástrojem je víceúčelový a modulární diagnostický systém ABRITES Vehicle Diagnostic Interface (AVDI). AVDI v sobě slučuje nejžádanější funkce, ať již se jedná o flashování jednotek, kalibrace tachometrů, čtení tajných kódů imobilizéru, přizpůsobení a kopírování klíčů, předprogramování transpondérů, čtení a zápis EEPROM a mnoho a mnoho dalšího.
Modularita systému AVDI spočívá v možnosti koupit nejprve základní HW modul a následně postupně dokupovat jednotlivé SW moduly v závislosti na okamžitých potřebách. Nízkou cenu však nečekejte. Například kompletní řešení VAG vás ve výhodné sadě vyjde na cca 8.600 € a pokud byste tento komplet kupovali po jednotlivých modulech, pak vychází na 10.800 €. U AVDI se vyplatí počkat na pravidelně nepravidelné vánoční slevy, kdy můžete získat až 50 % slevu. Systém AVDI si zaslouží rozsáhlý samostatný článek s ukázkami a podrobným popisem funkcí, který pro Vás již připravujeme.

Pokročilé funkce běžných aftermarket diagnostik

Vraťme se na chvíli k běžným diagnostikám, které používáme každý den a které je důležité zmínit, abychom lépe odlišili speciální nástroje od běžné sériové diagnostiky. Schopnosti jednotlivých vývojových teamů se jistě dají porovnávat i optikou pokročilých speciálních funkcí, které jsou vývojáři diagnostiky schopni naprogramovat. Česká republika má také své „želízko v ohni“.
Na možnost dokupování speciálních funkcí v podobě rozšiřujících SW modulů, umožňujících překračovat možnosti běžné diagnostiky, vsadili také čeští výrobci Secons (FCOM, FiCOM a další) nebo Carsoft (SuperVAG). SuperVAG umožňuje na vybraných vozidlech např. editaci stavu ujetých km jak v panelech přístrojů, tak v nezávislých počítadlech v motorových jednotkách, vyčítání tajného kódu PIN imobilizérů či flash řídicích jednotek motorů. SuperVAG je zaměřen převážně na vozidla koncernu VAG.
Diagnostické systémy z velké produktové rodiny Secons, umožňující speciální funkce, jsou FCOM, FiCOM a PSACOM. Vývojářům Secons se navíc podařilo vyvinout pro nezávislé servisy službu patscode.com. V rámci služby patscode.com je možné pracovat s imobilizéry značek Ford PATS (outcode -> incode), Kia (Smartra), Fiat (PIN z obsahu paměti) a Renault (PIN z ISK, VINu a typu jednotky UCH). Jedna operace v rámci služby patscode.com vychází na 125 Kč bez DPH, ať se jedná o práci s imobilizéry Ford, Fiat, Kia či Renault.

Autozámečnické nástroje

Běžné autozámečnické nástroje

Žádný současný autoklíčař se neobejde bez pořádného programátoru či alespoň základního kloneru. „Tuctová“ zařízení pro autozámečníky a autoklíčaře mají společného jmenovatele, kterým je jednoduché ovládání. Programátory klíčů dnes disponují pokročilými funkcemi jako jsou např. vyčítání tajných kódů PIN, předprogramovávání transponderových RFID čipů, přizpůsobení dálkových ovladačů, kopírování klíčů apod.
Předním lídrem ve vývoji programátorů klíčů je britská společnost Advanced Diagnostics. Neméně známé a významné a to nejen pro autozámečníky, jsou firmy vyrábějící jak klíče a transpondéry, tak stroje na výrobu klíčů: španělská JMA (Alejandro Altuna S.A.) a italská Silca (SILCA S.p.A.). Pro doplnění, i když to nespadá do tématu speciální diagnostiky, můžeme zmínit, že autozámečníci využívají také nejrůznější mechanické nástroje pro destruktivní či nedestruktivní otevírání automobilů, např. různé planžety, „polské“ klíče nebo turbodekodéry pro rychlé otevření vozu apod.

Pokročilý HW/SW pro klíčaře

Ke světovým špičkám mezi víceúčelovými programátory transpondérů jednoznačně patří programátor Tango. Dovoluje pokročilé funkce jako např. klonování transpondérů, přípravu „obrazů“ transpondérů, editaci a odemykání vybraných dumpů, kalkulačky či čtení 7. bajtu v rámci „component security“ u vozidel VAG, kde je pro start vozidla nezbytné, aby bylo stejné „heslo component security“ zapsáno jak v řídicí jednotce motoru a imobilizéru, tak v klíči.
Pro vyčtené obsahy různých pamětí nebo segmentů pamětí, existuje nepřeberná skupina software, kterým se dají konkrétní data modifikovat pro opětovné nahrání do paměti řídicí jednotky. Oproti běžným a snadno ovladatelným autozámečnickým programátorům jsou nutné hlubší znalosti a sofistikovanější vybavení. Typickým zástupcem této „vyšší dívčí“ je Transponder Maker Pro. Specialistů, kteří jsou schopni ovládnout problematiku imobilizérů a TMpro opravdu využít, je v Čechách jako šafránu.
Do kategorie SW pro editaci dumpů můžeme zařadit také jednoúčelové prográmky, naprogramované pro specifické operace s daty. Příkladem jsou nejrůznější dekryptovací programy a immokillery.

Immo bypassy a emulátory

Immo emulátory se většinou vpájí přímo do řídicí jednotky motoru, za účelem deaktivace imobilizéru. Samozřejmě je nutné říci, že v některých případech, zvláště u starších vozidel, nemá majitel starého vozu, vzhledem k ceně opravy stanovené servisem, moc na výběr. Nicméně je nutné brát v úvahu, že se v konečném důsledku jedná o zařízení, umožňující neoprávněný start vozidla.

Nářadíčko pouze pro agenty 007 😊

Dalšími top produkty zmíněných bulharských výrobců jsou zejména speciální zařízení pro nouzové otevírání a starty vozidel, např. značek Audi (komplet VAG), BMW, Ford, Land Rover, Mercedes Benz, Opel, Tesla a mnoho dalších, se systémem startu Intelligent nebo KeyLess Go vyrobených od 2008 do 2018. Jedná se o univerzální inteligentní klíče, se kterými vůz během pár okamžiků otevřete, nastartujete a odjedete. Cena takového zařízení je 16.000 €. Speciálka pro vozy Mercedes (2010–2016), vyžadující pro přizpůsobení klíčů stupeň oprávnění 3 a 4 (FBS3 a FBS4), vychází na rovných 35.000 €.
Dalším extra špekem pro bezpečnostní složky jsou speciální frekvenční čtečky a detektory, kterými je možné odsledovat frekvenci zabezpečení a následně vozidlo otevřít.

Závěr

Tento seriál článků vznikl jako stručná odpověď na občasné dotazy, které řešíme s našimi zákazníky na naší bezplatné telefonické lince +420 800 66 44 66. Jeho cílem není rozklíčování kompletní problematiky speciálních diagnostických testerů, ale vyzdvihnutí zajímavostí, poodhalení rozsáhlé a těžko uchopitelné problematiky, kterou nelze definovat ani popsat během jednoho telefonického rozhovoru. Nutno dodat, že zařízení typu AVDI, inteligentní klíče apod. NEPRODÁVÁME, protože se to neslučuje s etickým kodexem naší společnosti.
Suma sumárum, i když se dají tyto všemožné speciální „tooly“ pro stáčení km, čtení PIN kódů, reset airbagů, nouzové otevírání vozidel apod. používat pro „legální“ nebo odůvodněné zásahy, v praxi často neslouží košer praktikám. Odůvodněnými zásahy mohou být např. editace ujetých km při výměnách ECU, přestavby vozidel, autozámečnické služby apod.

V příštím díle se můžete těšit na praktické ukázky a mnoho dalšího.



Seznam použitých zdrojů
Pro článek byly použity oficiální informace ze stránek výrobců:
Advanced Diagnostics Ltd : advanced-diagnostics.com
Alejandro Altuna S.A.: jma.es
SILCA S.p.A.: silca.biz
Transponder Maker Pro.: tmpro2.com
Edilock Ltd.: vag-info.com
Abrites Ltd.: abrites.com
scorpio-lk Ltd: scorpio-lk.com

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *