Readiness Škoda

Požadavek společnosti ŠKODA AUTO a.s., ze dne 5.6.2017, aby při měření emisí vozidel Škoda (EOBD) v SME, byl povinně vytvořený Readiness kód, zásadně ovlivnilo diagnostický postup při emisních kontrolách. Pokud nedošlo k úplnému vytvoření Readiness kódu, bylo vozidlo hodnoceno jako nevyhovující a neprováděly se ani doplňkové testy. Od 15.9.2017 je to zase postaru.

Předpis výrobce Škoda pro postup měření emisí, respektive jeho stanovisko EPS-17/35 ze dne 5.6.2017 využilo možnosti, kterou mu poskytla nová vyhláška  č. 342/2014 Sb., která mění vyhlášku č. 302/2001 Sb. Změny navazují na nabytí účinnosti zákona č. 239/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb.

Vyhláška č. 342/2014 Sb. v § 1 odstavec 8 říká: „Konkrétní postupy při měření emisí se řídí předpisy výrobce vozidla nebo výrobce emisního systému. Pokud nejsou stanoveny, postupuje se podle postupů uvedených v instrukcích ministerstva oznámených ve Věstníku dopravy.“

Škoda ve svém stanovisku doslovně požadovala: „aby byl vytvořený Readiness kód základní podmínkou i při měření emisí vozidel ve stanicích měření emisí a neprováděly se žádné doplňkové testy.“ Dále Škoda v dokumentu upřesňovala, že postup pro provedení zkoušky emisí je stanoven v dílenské literatuře, ve které je jednou ze základních podmínek právě vytvoření Readiness kódu.

Požadavek výrobce Škoda přežil 102 dní. Od 15.9.2017 se jede opět dle  původních instrukcích ministerstva oznámených ve Věstníku dopravy, tedy podle platného Metodického postupu měření emisí.

SME Zrušte poplach! Vyhlašte poplach! 

V novém stanovisku EPS-17/49 ŠKODA AUTO zcela otáčí a říká: „ V případě, že Readiness kódy indikují neproběhnuté testy, požaduje společnost ŠKODA AUTO a.s., aby byla u vozidel ŠKODA ve stanicích měření emisí, prováděna kontrola funkce palubního diagnostického systému EOBD nebo OBD v rozsahu a způsobem předepsaným v instrukcích ministerstva oznámených ve Věstníku dopravy, …“.

No nic, škoda, že Škoda vyměkla. Na protichůdná rozhodnutí, ať už ze strany státních podniků, politických stran apod. je náš člověk zvyklý, tedy až na pár výjimek z řad Donů Quijotů bojujících s větrnými mlýny.

Stanovisko má však zajímavé pokračování: „Vzhledem k tomu, že u vozidel vybavených motory řady EA211 (typ motoru: CJZx, CPGx, CPWx, CWVx, CYVx, CZCx, CZDx, CZEx, CHPx, CHYx, CHZx, DADx) je použit nový princip lambda-regulace, u kterého nelze doplňkový test dvoustavové lambda-sondy provést, požaduje společnost ŠKODA AUTO a.s., aby u těchto motorů byl zvolen postup „Sondy X” (stav lambda regulace se nehodnotí).

Nemohu si odpustit poznámku… Pokud bude vozidlo Škoda s výše uvedeným kódem motoru načipováno (softwarově navýšen výkon motoru), tak nejen, že se nemusí sestavit Readiness, ale zároveň vozidlo projde emisemi, jako by se nechumelilo (pokud bude celkově v pořádku). Jedná se o motory ve vozidlech Fabia, Rapid, Octavia, Yeti a SuperB převážně se čtyřválcovými motory TSI, které se čipují dobře.

V závěru dokumentu je uvedeno, že stanovisko je platné do odvolání nebo do vydání nahrazujícího stanoviska. Jedná se tedy pouze o dočasné pozastavení nutnosti vytvoření Readiness kódu na SME? A pokud ano, tak proč? Jediná odpověď, která mě napadá je, aby se sama ŠKODA AUTO mohla na toto „tvrdé” opatření lépe připravit. V jakém směru? Odpovědi nechám na Vás.

Je pravděpodobné, že povinnost vytvoření Readiness kódu při kontrolách na SME opět přijde v platnost a nejen u vozidel značky Škoda.

Summary
Article Name
Readiness Škoda
Description
Požadavek společnosti ŠKODA AUTO a.s., ze dne 5.6.2017, na sestavení #Readiness kódu? Od 15.9.2017 je to zase postaru.
Author
Publisher Name
Autodiagnostik
Pavel Kloc on FacebookPavel Kloc on LinkedinPavel Kloc on RssPavel Kloc on Youtube
Pavel Kloc
Specializuji se na předprodejní a poprodejní technickou podporu značkové sériové diagnostiky: FCOM, VCDS, FiCOM, HiCOM, BimCOM, RenCOM, PSACOM, TOCOM, OPCOM, Durametric a paralelní diagnostiky, zejména automobilových osciloskopů MTPro (mt-pro.cz) a Hantek (hantek.cz). Ve volném čase jsem vášnivý čtenář, milovník psů (především kavalírů ♥), přírody, turistiky a adrenalinových sportů. Kontaktovat mne můžete na +420 800 66 44 66.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *