Informační systémy

Informační systémy

Informační systémy

Velmi důležitým aspektem práce s diagnostikou stále zůstává přístup k informacím od výrobce automobilu, především v dostupnosti diagnostických postupů, technických dat a elektrických schémat.  Tuto oblast lze z pohledu nezávislého mechanika rozdělit do dvou základních kategorií. Informační systémy pro autorizované servisy a pro neautorizované servisy.

 

Informační systémy pro autorizované servisy

Každý výrobce automobilů dodává do své autorizované servisní sítě technickou podporu, dříve vydávanou např. v tištěných dílenských příručkách, dnes už převážně v digitální podobě a online. Jmenovat můžeme systémy pro VAG – Elsa Win, Ford – Etis, Fiat- eLearn,  Mercedes – Wis, atd. V současnosti každý autorizovaný servis disponuje vyspělým informačním systémem, který je napojený na intranet výrobce.

Tento informační systém je ze strany výrobce stále aktualizován o nejnovější technické informace nových vozidel, schémata, výkresy, produktové informace o nejčastějších závadách systémů a náhradních dílů, atd. Autorizovaný servis tak disponuje nejrůznějšími poznatky z auto-opravárenské praxe, které mezi sebou sdílí celá globální autorizovaná servisní síť, nehledě na region či stát.

Úlohou současného informačního systému autorizovaného servisu není pouze poskytovat technickou podporu, ale i sledovat průběh administrativně-servisních činností, jako jsou např.: propojení s objednávkovým systémem náhradních dílů, zakázek provedených na prodaných vozidlech, účetních obratech apod.

 

Informační systémy pro nezávislé servisy

Pro nezávislé servisy existují informační systémy, které se převážně zaměřují na technická data, schémata, dílenské postupy oprav či katalogy náhradních dílů.  Mezi nejznámější patří např.:

– Vivid Workshop (http://www.workshopdata.com/)
– Autodata (http://www.autodata.cz/)
– Bosch ESI (http://aa.bosch.cz/infoboxy/esi-tronic.html)
– Tolerance Data (http://www.tolerancedata.com/)
– Tecdoc (http://www.tecdoc.de/)
– MicroCat (http://www.microcat.ifmsystems.com/)
– Alldata (http://www.alldata.com/)

 

Díky blokové výjimce, nařízení Komise EU (461/2010) a dalších nařízení, která zajistila, že zákazník se sám rozhodne, kde bude své nové vozidlo servisovat, mohou nezávislé servisy požadovat od výrobce veškeré technické informace potřebné k opravám jeho automobilů. Výrobci díky svým veřejným informačním službám umožňují nezávislým servisům placený přístup k datům.

 

Seznam odkazů:

VAG Audi erWin Online
Seat erWin Online
Škoda erWin Online
Volkswagen erWin Online
BMW BMW Technical Information System (TIS EPA)
Chrysler Techautority II
Ford FordEtis
GM GM Tech Info
Honda Honda Independent Repair Website
Isuzu IsuzuSource
Land Rover Land Rover TOPIx
Mercedes STAR TekInfo
Mitsubishi Mitsubishi Motors Service Information Retrieval
Nissan Nissan Tech Info
Porsche Diagnostic Solution for Independent Repair Facilities (IRF)
Toyota Technical Information System (TIS)
Volvo Volvo Tech Info

 

Používání cracklých informačních servisů

Běžnou praxí nejen v ČR a SK je, že nezávislý mechanik pro potřeby oprav využívá všech dostupných informačních zdrojů, které jsou zrovna po ruce a ne vždy je ochoten za ně platit. Dnes je naprosto běžné, že se u specializovaného technika na opravy vozidel VAG setkáte s načerno provozovaným notebookem, ve kterém běží rozsáhlý informační systém ELSA WIN. A tak bychom mohli pokračovat u všech klíčových značek či specializací.

V rámci technické podpory pro nezávislý servis, je na současném internetu možné stáhnout v podstatě většinu oficiálních dílenských systémů pro autorizované servisy.

Výrobci vozidel a informačních systémů se namísto potírání užívání cracklého software (boj s větrnými mlýny), zaměřili na převod veškerých dat do online podoby, kde je už takřka nemožné, aby se neautorizovaný uživatel dostal k těm či oněm datům. Pro “spořivý“ nezávislý servis bude tedy čím dál obtížnější se dostávat k aktuálním technickým datům jinou, než oficiální cestou.

Pavel Kloc on FacebookPavel Kloc on LinkedinPavel Kloc on RssPavel Kloc on Youtube
Pavel Kloc
Specializuji se na předprodejní a poprodejní technickou podporu značkové sériové diagnostiky: FCOM, VCDS, FiCOM, HiCOM, BimCOM, RenCOM, PSACOM, TOCOM, OPCOM, Durametric a paralelní diagnostiky, zejména automobilových osciloskopů MTPro (mt-pro.cz) a Hantek (hantek.cz). Ve volném čase jsem vášnivý čtenář, milovník psů (především kavalírů ♥), přírody, turistiky a adrenalinových sportů. Kontaktovat mne můžete na +420 800 66 44 66.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *